Το στερεότυπο του μεξικάνου στο Breaking bad + τα 5 κλασικά στερεότυπα στις αμερικάνικες ταινίες

12 Φεβ.

Episode-2-Cousins-760Ίσως για το Breaking bad δεν χρειάζονται οι συστάσεις : δραματική τηλεοπτική σειρά δράσης με έναν καρκινοπαθή καθηγητή χημείας ο οποίος μετατρέπεται σε κορυφαίο «μάγειρα» κρυσταλλικής μεθαμφεταμίνης αποκτώντας μια ζωή , την οποία ποτέ δεν φανταζόταν ότι θα ζούσε .Η σειρά διαδραματίζεται στην Πολιτεία New Mexico των ΗΠΑ , που συνορεύει με το Μεξικό , και πραγματεύεται μεταξύ άλλων  την παρασκευή και διακίνηση μεθαμφεταμίνης τόσο από την μια όσο και από την άλλη πλευρά των συνόρων , με την DEA να ψάχνει τα μεγάλα «κεφάλια» της υπόθεσης.

walt-bbad-buenaΛόγω τόσο της περιοχής όπου λαμβάνουν χώρα όλα τα γεγονότα της σειράς , δηλαδή της πολιτείας του New Mexico όπου το ποσοστό της μεξικάνικης αλλά και γενικότερα της ισπανόφωνης κοινότητας είναι πολύ μεγάλο , όσο και του θέματος της , δηλαδή της παρασκευής , εμπορίας και διακίνησης ναρκωτικών εντός και εκτός συνόρων με την συμβολή των μεξικάνικων καρτέλ , αναπόφευκτα στην σειρά εμφανίζονται και συμμετέχουν πολλοί ισπανόφωνοι χαρακτήρες αντιπροσωπεύοντας στην πλειοψηφία τους εμπόρους ναρκωτικών και εγκληματίες .

Αν σκεφτεί κανείς σχεδόν όλα τα πρόσωπα που μιλούσαν ισπανικά στη σειρά ήταν αδίστακτοι δολοφόνοι μπλεγμένοι βαθιά με τα καρτέλ ναρκωτικών και των οποίων η ζωή δεν έχει και ιδιαίτερη σημασία. Ποιος να πρωτοαναθερθεί ; Τους δυο μεξικανούς εμπόρους ναρκωτικών που κατά τον πρώτο κύκλο σκοτώνουν ο Walter και ο Jesse προκειμένου να γλιτώσουν;  τον Τούκο Σαλαμάνκα που μετά τον θάνατο των δυο προηγούμενων γίνεται το μεγάλο κεφάλι έχοντας άμεσες διασυνδέσεις με το μεξικάνικο καρτέλ;  τους δυο μεξικάνους αδερφούς που σκοτώνουν τους πάντες στο πέρασμα τους κυνηγώντας τον Walter; breaking-bad-exploding-tortoise

Βέβαια το πιο σκληρό πρόσωπο του μεξικάνικου καρτέλ παρουσιάζεται σε μια από τις χαρακτηριστικές σκηνές της σειράς , όταν ο Hank παίρνει μετάθεση για το El Paso και σε μια παρακολούθηση για την σύλληψη μελών του καρτέλ βρίσκουν το κεφάλι ενός πληροφοριοδότη καρφωμένο σε μια χελώνα η οποία στην πορεία εκρήγνυται σκοτώνοντας έναν αστυνομικό και ακρωτηριάζοντας άλλους .

Ανεξάρτητα όμως και από τα καρτέλ ναρκωτικών , και οι άλλοι ισπανόφωνοι εμπλεκόμενοι στη σειρά παρουσιάζονται ως οι καλοσυνάτοι μεν φτωχοί και πάντα με χαμηλά πόστα , όπως για παράδειγμα οι τρεις εργάτριες ,από την Ονδούρα ,  στο εργοστάσιο – βιτρίνα του εργαστηρίου μεθαμφεταμίνης που αφού βοηθάνε στον καθαρισμό του εργαστηρίου τις βάζουν στο λεωφορείο για την Ονδούρα . Εξαίρεση όλων αυτών βέβαια αποτελεί ο «Γκόμι» , ο αστυνομικός της δίωξης ναρκωτικών και φίλος του Hank , ο οποίος είναι από τους λίγους λατινοαμερικάνικης καταγωγής «καλούς» της σειράς .

1x03_-_Hank_finding_Walt's_methΘα πει κανείς τώρα ότι η σειρά δεν κάνει κάτι το διαφορετικό ούτε το παράλογο καθώς όντως μεγάλο μέρος της ισπανόφωνης κοινότητας στις ΗΠΑ εργάζεται σε χαμηλά πόστα ή ένα ακόμη μεγαλύτερο μέρος της διακίνησης ναρκωτικών στις ΗΠΑ γίνεται μέσω των επικίνδυνων καρτέλ ναρκωτικών . Σύμφωνοι σ’ όλα αυτά αλλά η σειρά αυτή όπως και ο αμερικάνικος κινηματογράφος δεν ποντάρει σ’αυτά τα ρατσιστικά στερεότυπα για να δημιουργήσει τις ιστορίες του ;

Το στερεότυπο του μεξικανού-λατινοαμερικάνου στις αμερικάνικες παραγωγές 

Ο αμερικάνικος κινηματογράφος έχει μεγάλο ρόλο στην προώθηση στερεότυπων και μύθων σχετικά με τους «άλλους» , δηλαδή με όλους αυτούς που από την οπτική πλευρά της κυρίαρχης αμερικάνικης κουλτούρας , είναι στιγματισμένοι από μια εθνική ή θρησκευτική διαφορετικότητα . Γι ‘αυτό το λόγο στις ταινίες και σειρές αμερικάνικης παραγωγής συναντά κανείς πολύ συγκεκριμένες εικόνες ορισμένων λαών που χρησιμοποιούνται κατά κόρον συμβάλλοντας έτσι στον σχηματισμό της εικόνας των ίδιων των λαών βάσει των τηλεοπτικών και κινηματογραφικών εικόνων.

Συγκεκριμένα για τους λατινοαμερικάνους μετανάστες στις ΗΠΑ,  μέσω των ταινιών προωθούνται 5 κλασικά πρότυπα τα οποία αντιπροσωπεύουν πάνω από το 80% των κινηματογραφικών και τηλεοπτικών προσώπων .

  • Η υπηρέτρια – καθαρίστρια η οποία τυχαίνει πάντα να έχει και ένα ανήλικο παιδί να φροντίζει όπως για παράδειγμα ο χαρακτήρας της Jennifer Lopez στην «Καμαριέρα» ή της Paz Vega στην ταινία «Spanglish» .
  • Ο έμπορος ναρκωτικών . Με λίγα λόγια όπου υπάρχουν ναρκωτικά δίπλα θα υπάρχει και ένας μεξικάνος , που είναι και η «αγαπημένη» εθνικότητα των Αμερικάνων .
  • Ο ψυχοπαθής κακοποιός . O Danny Trejo είναι αδιαμφισβήτητα ο εξπέρ του είδους έχοντας συμμετάσχει σε αμέτρητες ταινίες παίζοντας πάντα τον αντιήρωα , με κορυφαία σκηνή στη σειρά Breaking Bad όπου το κεφάλι του καρφώνεται στην χελώνα . Trejo,_Danny_(2007a)
  • Η εκρηκτική λατίνα γυναίκα που συνήθως δεν κάνει τίποτα άλλο από το να φωνάζει . Κλασικά παραδείγματα η Sofia Vergara στο «Modern Family» και η Penelope Cruz στο «Vicky Cristina Barcelona» .
  • O κηπουρός , ο εργάτης , ο σοφέρ , το pool boy που πολλές φορές ζαχαρώνει η πλούσια κυρία .

Η παρέμβαση του πρέσβη του Μεξικού στις ΗΠΑ . 

Τον Σεπτέμβριο του 2013 ο μεξικάνος πρέσβης στις ΗΠΑ , Eduardo Medina Mora , κατηγόρησε την αμερικάνικη κινηματογραφική βιομηχανία ότι προωθεί ρατσιστικά στερεότυπα για τους Μεξικάνους . «Οι μεξικάνοι στη μεγάλη οθόνη απεικονίζονται συνήθως ως φτωχοί και αναλφάβητοι στην καλύτερη περίπτωση , ως διεφθαρμένοι και βίαιοι στην χειρότερη» , δήλωσε συνεχίζοντας ότι » η εικόνα των μεξικανών στον σύγχρονο αμερικάνικο κινηματογράφο είναι αυτή των εγγενώς κακών ανθρώπων , των εμπόρων ναρκωτικών και των διεφθαρμένων αστυνομικών , μια εικόνα που όχι μόνο είναι ρατσιστική αλλά και εντελώς λανθασμένη . Στη συνέχεια επισήμανε ότι ακόμη και οι καλύτεροι μεξικάνοι ηθοποιοί δεν μπορούν να ξεφύγουν από τον ρόλο του κηπουρού ή του εμπόρου ναρκωτικών και να παίξουν έναν εναλλακτικό ρόλο . Βέβαια στον λόγο του δεν αρνήθηκε την ύπαρξη στο Μεξικό του σημαντικού προβλήματος των καρτέλ ναρκωτικών αλλά απέρριψε ως ρατσιστικά τα στερεότυπα που θέλουν τους μεξικανούς  να είναι μόνο αυτό .

Σε γενικές γραμμές ο αμερικάνικος κινηματογράφος και η τηλεόραση έχουν την τάση της χρήσης πολύ συγκεκριμένων στερεοτύπων προσπαθώντας άλλες φορές να προκαλέσουν το γέλιο άλλες φορές να δώσουν ένταση ωστόσο αυτό που επιτυγχάνουν είναι να δημιουργούν μια εικόνα για ορισμένους λαούς που αν και μη αντιπροσωπευτική , αγκιστρώνεται στην σκέψη του κόσμου καλλιεργώντας έτσι ακόμη και τον ρατσισμό.

Σχολιάστε